רכב בנזין או חשמלי? שאלה מצוינת
בעשור האחרון, רכבים חשמליים הפכו לנושא מרכזי בשיח הציבורי על תחבורה ירוקה ובכלל, בעיקר בכל הקשור למעבר לתחבורה ירוקה, מה שהביא לא מעט ממשלות במדינות מערביות להודיע כבר עכשיו על השנה שבה יגיעו אל סוף דרכם תפקידם מנועי הבעירה הפנימית המוכרים לנו מזה כ-150 שנים.
בעוד רכבי בנזין היו במשך שנים רבות הבחירה המובילה, שלא לומר היחידה, כיום ישנן לא מעט סיבות שמביאות אנשים לשקול רכישה של רכב חשמלי. בואו נבצע השוואה שתאפשר להבין בצורה טובה יותר את היתרונות והחסרונות של כל אחת מהאפשרויות.
יתרונות רכבי בנזין
רכבי בנזין מציעים כמה יתרונות בולטים: הראשון הוא טווח הנסיעה – רוב רכבי הבנזין יכולים לנסוע מאות קילומטרים על מיכל דלק אחד, מה שמספק תחושת ביטחון לנהגים. נוסף לכך, תהליך תדלוק הרכב הוא מהיר ופשוט, לוקח לרוב דקות ספורות, ותחנות הדלק זמינות כמעט בכל מקום.
בנוסף, רכבי בנזין נוטים להיות זולים יותר לרכישה מאשר רכבים חשמליים, לרוב בגלל שעלות ייצור יחידת ההינע היא זולה יותר מזו החשמלית (מנוע + סוללה), מה שהופך אותם לאופציה נגישה יותר עבור רבים. גם במובנים של תחזוקה, רכבים מסורתיים מציעים שוק רחב של מוסכים, מכונאים בעלי ניסיון וחלקי חילוף זמינים.
יתרונות רכבים חשמליים
מנגד, רכבים חשמליים מציעים יתרונות משמעותיים במיוחד בכל הקשור לסביבה. הם לא פולטים גזי חממה במהלך הנסיעה, מה שמסייע בהפחתת זיהום האוויר, במאבק בשינויי האקלים ובשורה התחתונה מאפשרים לכולנו לחיות בסביבה שבה האוויר נקי יותר. כבר היום, בלא מעט מרכזי ערים באירופה חל איסור לנסוע ברכבים שאינם חשמליים/פלאג אין, בדיוק מסיבה זו. כמו כן, עם העלייה במקורות אנרגיה מתחדשת, השפעתם הסביבתית יכולה להיות אף נמוכה יותר.
גם בהיבט הכלכלי, רכבים חשמליים יכולים לחסוך בעלויות הדלק בטווח הארוך. החשמל זול יותר מדלק, והעלות של טעינה היא נמוכה משמעותית בהשוואה לתדלוק דלק. כמו כן, מדינות רבות מציעות תמריצים לרכישת רכבים חשמליים, כמו הנחות במיסים ופטור מכניסה לאזורים מסוימים בערים.
חסרונות
על הנייר רכבי בנזין מציעים יתרונות מבחינת זמינות ותחזוקה, אבל חשוב לזכור שהטיפולים ברכבים חשמליים זולים ופשוטים יותר, שכן חלק ניכר מהשמנים והפילטרים שלרוב הם המרכיב המרכזי והיקר בטיפולים השגרתיים, כלל לא קיימים ברכבים חשמליים כך שהתחזוקה השוטפת מסתכמת בעיקר בכל הקשור לנושא הבלמים והרפידות, שגם כאן, השחיקה שלהם נמוכה פי כמה בשל הטכנולוגיה ברכב החשמלי, המאפשרת בלימה לרוב בעזרת המנוע.
כמו כן, לעיתים רכבים חשמליים מתמודדים עם אתגרים כמו טווח שהוא לא פרקטי מספיק וצורך בטעינה, ולמרות שההיצע של עמדות הטעינה הולך ומתרחב, עדיין ישנם אזורים שבהם קשה למצוא תחנה זמינה.
אז באיזה רכב לבחור?
לינק אנד קו משווקת כיום שני דגמים המאפשרים ליהנות מהיתרונות של שתי הטכנולוגיות.
הדגם הראשון שכדאי להכיר הוא לינק אנד קו 01, רכב SUV מעוצב בטכנולוגיית פלאג-אין המשלבת מנוע בנזין ומנוע חשמלי ומאפשרת לו לגמוע מרחק של עד 75 ק״מ על חשמל בלבד.
לאחר מכן, כשבסוללה יישארו אחוזים בודדים, ה -01 הופך למעשה ל – SUV היברידי לכל דבר המשלב בין מנוע הבנזין המוכר למנוע חשמלי, המאפשרים ליהנות משקט נפשי בכל הקשור לטווח הנסיעה, לצד יעילות וחסכון משמעותי בדלק.
הדגם הנוסף שכדאי להכיר הוא לינק אנד קו 02, קרוסאובר 100% חשמלי, מתקדם, מעוצב וטכנולוגי במיוחד. הוא פותח ועוצב במרכז הפיתוח של לינק אנד קו בשבדיה, ולצד העיצוב המוחצן והדינמי, יש לו את כל מערכות הבטיחות המתקדמות כסטנדרט, כמו גם רשימה ארוכה של אבזור ופינוקים שהופכים את הנסיעה בו למהנה במיוחד. למרות שמדובר למעשה בקרוסאובר משפחתי, פרקטי
ומרווח, בלינק אנד קו לא שכחו את הביצועים וציידו אותו במנוע חשמלי המפיק 272 כ״ס עם הנעה אחורית ונתון תאוצה של 5.5 שניות מ-0 ל-100 קמ״ש.
סיכום
נתוני צריכת החשמל וטווח הנסיעה החשמלית מתפרסמים על פי הדין לפי בדיקות מעבדה. צריכת החשמל וטווח הנסיעה החשמלית בפועל מושפעים, בין היתר, מתנאי הדרך,
מזג אוויר, תחזוקת הרכב, הרגלי הנסיעה וממאפייני הנהיגה. קיבולת הסוללה וביצועיה ברכב חשמלי מצטמצמים לאורך הזמן ובהתאם לשימוש.