בואו נלך רגע אחורה בזמן. הרבה זמן. לא הרבה יודעים, אבל הרכב החשמלי הראשון יוצר אי שם ב-1888 עם סוללת עופרת חומצה נטענת שסיפקה מתח למנוע חשמלי המפיק… 1 כ״ס. זה הספיק למהירות מקסימלית של כ-14 קמ״ש. נכון שזה נראה לכם נתון מגוחך, ואתם בהחלט צודקים, אבל חשוב לזכור שבהשוואה ללינק אנד קו 02 שנולד ב-2024 עם מנוע בהספק 272 כ״ס, מדובר בהרבה מאוד כוח לאותה תקופה.

 

ובכלל, הסיבה שבגללה רכבי הבעירה הפנימית הפכו לנפוצים יותר, נעוצה בעובדה הפשוטה שהם אפשרו טווח פרקטי גדול יותר, כמו גם הזמן הקצר שנדרש לתדלוק רכב בעירה פנימית ביחס לזמן שאורך להטעין מצברים וסוללות.

אז איך בכל זאת הרכבים החשמליים עשו קאמבק? במילה אחת: טכנולוגיה. מאז 1888 ועד היום, ובעיקר בשני העשורים האחרונים, חלה האצה חסרת תקדים בכל הקשור לפיתוח טכנולוגיות הסוללה, אגירת האנרגיה, טעינה ופריקה.

אם אז הטווח עמד על 15-20 ק״מ עם סוללה ששקלה כ-100 ק״ג, היום הטווח הריאלי של רכבים חשמליים הוא פרקטי ומותאם לשימוש יום יומי, ובלינק אנד קו 02 לדוגמא יש טווח של כ-435/465 ק״מ, תלוי בגרסה.

 

אז אחרי שהבנו את הבסיס על החלקים החשובים ביותר, המנוע והסוללה, בואו נבין איך הכל עובד ביחד. הסוללה משמשת למעשה כ״מיכל הדלק״ של המכונית החשמלית. אם את מיכל הדלק אנחנו מודדים בליטרים, את קיבולת הסוללה אנחנו מודדים בקילוואט שעה, או בקיצור: קוט״ש. ככל שהנתון הזה גדול יותר, זה אומר שהסוללה גדולה יותר ומאפשרת לרוב טווח נסיעה גדול יותר. למה לרוב? כי ככל שהיא גדולה, זה אומר שגם הרכב גדול יותר וכבד יותר ומכאן ההשפעה על הטווח בפועל. בלינק אנד קו 02 למשל, קיבולת הסוללה עומדת על 66 קוט״ש.

 

אז מה התהליך שקורה בפועל?

בזמן חיבור הרכב לטעינה ביתית (החשמל שמתקבל בשקע ביתי הינו AC, זרם חילופין בעברית), קיים צורך בהמרת הזרם לזרם ישר DC משום שסוללות אוגרות אנרגיה אך ורק בזרם ישר. לצורך ההמרה הזאת והמרה חזרה בזמן תאוצה או טעינה רגנרטיבית, רכבים חשמליים כמו הלינק אנד קו 02, מצוידים בממיר מתח שהוא חלק מהמטען הפנימי שקיים בכל רכב חשמלי (On Board Charger). כל הפעולות החשמליות ברכב מנוהלות ע״י מחשב ניהול האנרגיה (ECU) שגם הוא, לצד הסוללה והמנוע, אחד מהחשובים ביותר במערך ההינע של המכונית החשמלית.

זה אמנם נשמע מסובך, אבל בפועל זרימת האנרגיה היא די פשוטה: בטעינה ביתית הרכב מקבל זרם חליפי AC וממיר המתח הופך אותו לזרם ישר DC שנאגר בסוללה. בזמן לחיצה על דוושת ההצאה (הגז) ממיר המתח הופך את החשמל מהסוללה חזרה מ-DC ל-AC שאותו צורך המנוע החשמלי של הרכב וזה דוחף את הרכב קדימה לנסיעה.

כאשר מורידים את הרגל מהמצערת ומתחילה הבלימה הרגנרטיבית: המנוע שעובד בטכנולוגיית AC מייצר חשמל בזרם חליפי שמומר ע״י ממיר המתח פעם נוספת וזאת על מנת שהוא יטען חזרה את הסוללה באמצעות האנרגיה שנוצרה מהליך הבלימה.

ושוב נזכיר: סדר הפעולות שמתבצעות כאן הן קצרות ופשוטות הרבה יותר מכל תהליך ההנעה של רכב בנזין או דיזל.

יתרון נוסף של המנוע החשמלי הוא הנצילות שלו: כ-80% מהכוח שהוא מייצר עובר בפועל אל הגלגלים לצורך הנעת הרכב, בניגוד לכ-40% בלבד במנוע בעירה פנימית. זה אומר שבפועל אתם צורכים ומשלמים פחות על אנרגיה (חשמל) ומקבלים תמורה טובה יותר לכסף שלכם, שבמקרה הזה קונה אנרגיה (חשמל) שהיא זולה משמעותית מבנזין או סולר.

אז אחרי שהבנו כמה שרכב חשמלי פועל בצורה פשוטה יותר יחסית מרכב בעל מנוע בעירה פנימית (בנזין/דיזל), מזמינים אותך להכיר ולהתנסות בלינק אנד קו 02 החדש, קרוסאובר חשמלי משפחתי עם כל הבטיחות, הטכנולוגיה, הביצועים והטווח שמשפחה צריכה בחיי היום יום ובסופי שבוע.